مرورگر شما استاندارد نیست! برای مشاهده صحیح وبسایت از نسخه های بروز موزیلا فایرفاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید.

درباره موسسه

موسسه آموزش عالی مهر اراک از مهرماه سال ۱۳۶۶ با ۱۶۵ نفر دانشجو در یک رشته کارشناسی ناپیوسته و سه رشته کاردانی کامپیوتر نرم افزار – کامپیوتر سخت افزار و الکترونیک با ۹ نفر کار آموزشی خود را آغاز نموده و رفته رفته رشته ها و دانشجویان اضافه و در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ به ۱۱۹۶ نفر دانشجو رسید.

مجاورت: شمال: استان های تهران و قزوین جنوب : استان های لرستان و اصفهان شرق : استان های تهران، قم و اصفهان غرب : استان همدان
وسعت : ۲۹٫۵۳۰ کیلومتر مربع
جمعیت : جمعیت استان طبق آخرین سر شماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ بالغ بر ۱٫۳۵۱٫۲۵۷ بوده است.
تقسیمات : ۱۲ شهرستان ، ۲۳ بخش ، ۳۲ شهر ، ۶۶ دهستان و ۱٫۲۷۳ آبادی دارای سکنه و ۴۶ آبادی خالی از سکنه
مرکز : اراک

تقسیمات کشوری :

براساس آخرین تقسیمات کشوری ، استان مرکزی از ۱۲ شهرستان (آشتیان ، اراک ، خنداب، تفریش ، خمین ، دلیجان ، زرندیه، ساوه ، شازند، فراهان، کمیجان و محلات) ۲۳ بخش ، ۳۲ شهر ، ۶۶ دهستان و ۱۲۷۳ آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
البته ایجاد شهرستان خنداب و بخش ساروق در سال ۱۳۸۶ و شهرستان فراهان و بخشهای خنجین ، معصومیه و قره کهریز در سال ۸۸ به تصویب هیات محترم دولت رسیده است.

 

شرح استان کشور درصد (استان نسبت به کشور)
مساحت (کیلومتر مربع) ۲۹۴۰۵ ۱۶۴۸۱۹۵ ۸/۱
تعداد شهر ۳۲ ۱۰۱۶ ۳
تعداد بخش ۲۳ ۸۸۹ ۲۴/۲
تعداد دهستان ۶۶ ۲۴۰۰ ۶/۲
تعداد آبادی دارای سکنه ۱۲۷۳ ۶۴۰۰۰ ۲

مقدمه :

دستیابی به آرمان های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد فرهنگی ، علمی، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی است . مقوله علم و فناوری از مهم ترین زیر ساخت های پیشرفت کشور و ابزار جدی برای رقابت در عرصه های مختلف بین المللی است. به این ترتیب تحقق آرمان های متعالی انقلاب اسلامی ایران نظیر احیای تمدن عظیم اسلامی ، حضور سازنده ، فعال و پیشرو در میان ملت ها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان درگرو پیشرفتی همه جانبه در علوم می باشد. علمی که سه شاخصه عدالت ، معنویت و عقلانیت ارکان آن است با توجه به تاکید ویژه مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت بالای نقش پیشرفت و عدالت در توسعه کشور و با نگرش به رویکرد سند چشم انداز ۲۰ ساله مبنی بر توسعه همه جانبه کشور به ویژه توسعه علمی ، آموزشی ، پژوهشی و همچنین عزم دولت در راستای تحقق این رسالت در برقراری تعادل و توازن منطقه ای در آموزش عالی به نظر می رسد برنامه توسعه علمی و آموزشی کشور بر پایه آمایش با فراهم سازی حمایت ها و بسترها و زیر ساخت ها می تواند گام مهمی در این راه برداشته شود که این سیاست گذاری علمی را می طلبد که آن را می توان در مشروحه ذیل بیان کرد.

 

یکی دیگر از شاخص های مطرح در آمایش آموزش عالی، توجه به رشته های مورد نیاز فعلی و آینده کشور ( توجه ویژه به رشته های نو و راهبردی ) است. در این ارتباط می توان رشته های نانو، زیست فناوری ، مهندسی انرژی ، مهندسی هسته ای ، فناوری اطلاعات ، محیط زیست ، نفت و گاز اشاره کرد. از جمله ملاک های استانی موثر که بایستی با نیاز پذیرش و تربیت دانشجو با دانشگاههای با نگرشی برآمایش انطباق داشته باشد به شرح ذیل نامبرد:

شناسائی استعداد و پنانسیل منابع انسانی

طرح جامع توسعه موسسه آموزش عالی ، غیر انتفاعی ، غیر دولتی مهر اراک

نقشه جامع علمی کشور که مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و جهت اجرا ابلاغ گردیده است ، مجموعه ای است جامع و هماهنگ و پویا و آینده نگر، شامل مبانی ، اهداف ، سیاستها و راهبردها ، ساختارها و الزامات تحول راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزشهای اسلامی برای دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله کشور می باشد. بنابر این موسسات آموزش عالی کشور بایستی متناسب با آن در جهت تخقق رسالتهای آموزش عالی گام بردارند که از جمله این رسالتها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

با امعان نظر به موارد فوق ، ملاحظه می شود ارتقاء کمی و کیفی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی براساس عدالت آموزشی و با توجه به اسناد بالا دستی نظیر فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ، سند چشم انداز ۱۴۰۴ ، نقشه جامع علمی کشور ، برنامه های پنج ساله توسعه کشور، سند آمایش عالی استان درگرو داشتن برنامه مدون میان مدت و بلند مدت (۱۰) ساله برای هریک از موسسات آموزش عالی امری ضروری می باشد.

فلذا با توجه به اهمیت و ضرورت برنامه ریزی مناسب در حوزه های مختلف اعم از (آموزشی ، پژوهشی ، دانشجویی ، فرهنگی ، اداری و مالی می توان برنامه موسسه آموزش عالی در زمینه های مذکور یک سند حرفه ای و تخصصی نام برد که با اجرای آن می توان موارد مشروحه ذیل را از جمله دستاوردهای موفق برشمرد. این امکان را فراهم می آورد تا موسسه آموزش عالی مهر اراک تصویر فعلی فعالیت های خود را از دو بعد کمی و کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

 

اعضای هیئت علمی :

اعضای هیئت علمی یکی از شاخص های اصلی هر موسسه می باشد که این موسسه کوشش می نماید که بتواند اعضائی را جذب کند که بومی باشند تا بتوانند بصورت تمام وقت و مفید در خدمت دانشجویان باشند که خوشبختانه در سال ۹۱مجوز استخدام ۶ نفر عضو هیئت علمی دریافت گردید و امید است در فراخوان های بعدی نیز بتوانیم این روند را ادامه دهیم.

فضای کالبدی و امکانات و تجهیزات

مکان فعلی موسسه در زمینی به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع و زیر بنای مفید ۲۱۰۰ متر مربع می باشد ، موسسه علاوه بر فضای استیجاری موفق شده است زمینی به مساحت ۲۰ هکتار (۲۰۰۰۰۰ متر مربع ) در جاده خمین – جنب ایستگاه پست برق انجیرک با همکاری استانداری استان مرکزی در اختیار بگیرد. در نظر است در این زمین با مساحتی حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع ساخت و ساز داشته باشیم که در صفحات بعد به ریز آن توجه شده است که نقشه برداری و طراحی ساختمان آن در دست اقدام است.

نقاط قوت موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ، غیردولتی مهراراک

  1. معرفی اعضاء هیات امناء ، تصویب اساسنامه ، ثبت شرکت ،
  2. برعهده داشتن مسئولیت اجرایی موسسه توسط اعضای هیات موسس با توجه به تحصیلات و سوابق اجرایی آنان
  3. داشتن سابقه علمی و اجرایی مناسب اعضای هیات موسس در دانشگاههای دولتی
  4. تلاش و توجه خاص ویژه مسئولین موسسه به پیشرفت و توسعه کمی و کیفی
  5. وجود نیروهای کارآمد و متخصص و با تجربه اعم از کارکنان اداری و اعضای هیات علمی
  6. ثبات مدیریت در موسسه
  7. هماهنگی ، همدلی و تعامل میان مسئولین موسسه
  8. ارتباط صمیمی و دوستانه میان کارکنان با یکدیگر و با مسئولین موسسه
  9. استفاده از خدمات اعضای هیات علمی با تجربه
  10. برخورداری از هیات علمی متناسب در رشته های تحصیلی
  11. وجود دانشجویان با انگیزه و دارای پایه علمی مناسب و پذیرش قابل توجهی از آنان در مقاطع تحصیلی بالاتر در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی
  12. سلامت فضای فرهنگی و اجتماعی موسسه
  13. تعامل و هماهنگی مطلوب با دانشگاه منتخب استان و دیگر موسسات آموزش عالی ، غیرانتفاعی در سطح استان
  14. استفاده بهینه از سیستم های مکانیزه در حوزه آموزش و امور مالی
  15. داشتن استراتژی بلند مدت موسسه
  16. برنامه ریزی دقیق و منظم و منسجم آموزشی به منظور استفاده بهینه از کلاسها ، فضا و امکانات آموزشی
  17. اخذ نتایج مثبت از ارزیابی های انجام شده سالیانه دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه منتخب استان
  18. افق ها و مسیر حرکت آینده موسسه آموزش عالی شامل راهبردها ، راهکارها را مشخص نموده و این امر موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت و تجزیه و تحلیل امور و همچنین تشخیص انحراف از مسیر راه خواهد شد.
  19. فراهم نمودن شرایط و فرصت ها برای اعضای هیات علمی و دانشجویان ، و ایجاد نگرش مطلوب در آنان و ارتقاء سطح تعهد و رضایت شغلی آنان شده و زمینه بهره وری پژوهش و تحقیق را افزایش می دهد.
  20. تحقق اهداف و برنامه ها موجب کاهش هزینه های فعالیت اعم از منابع مالی ، فیزیکی ، انسانی می شود و از هدر رفتن زمان ، فعالیت و سرمایه جلو گیری می کند.

از این روی تدوین برنامه جامع توسعه ای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود.

فرصتهای موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مهراراک

  1. موفقیت در احراز جایگاه مناسب در مجموعه موسسات مشابه در سطح استان
  2. توجه سند آمایش آموزش عالی استان به موسسات غیردولتی ، غیرانتفاعی
  3. موقعیت مکانی مناسب
  4. استفاده از اساتید تمام وقت و اعضای هیئت علمی دانشگاههای معتبر داخلی در امر تدریس دانشجویان
  5. تعامل و هماهنگی با بخش های غیردولتی ، صنعتی ، شهرداری و …
  6. حمایت دولت از بومی سازی پذیرش دانشجو
  7. وجود مراکز آموزش عالی و علمی متعدد در منطقه
  8. تعامل و هماهنگی مطلوب با دستگاههای اداری استان
  9. وجود فرصتهای مناسب آموزشی در استان و ضرورت ایجاد رشته های جدید متناسب با بازار اشتغال به کار

تهدید های موسسه آموزشی عالی ، غیرانتفاعی ، غیردولتی مهراراک

  1. عدم انطباق شهریه های دانشجویان با میزان تورم جامعه
  2. رشد نامتوازن آموزش عالی ، غیردولتی ، غیرانتفاعی
  3. عدم نظارت کافی بر خروج دانش آموختگان دانشگاهی کشور
  4. پیچیدگی در فرآیند جذب متمرکز اعضای هیات علمی
  5. دانشگاه پیام نور و گسترش بی رویه آن
  6. دانشگاه آزاد اسلامی و رشد بی رویه آن
  7. کاهش جمعیت داوطلب ورود به آموزش عالی کشور

اهداف موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی مهر اراک در پایان برنامه ۵ ساله استان مرکزی

با توجه به توضیحات ارائه شده در بخش های مختلف و با عنایت به اینکه این موسسه از ابتدای تاسیس (سال ۱۳۶۶) در گروه فنی و مهندسی فعالیت نموده جهت استفاده بهینه از این تجربه ۵ ساله و زیر ساختی که در را بطه با تجهیزات و امکانات آماده نموده است ابتدا توسعه بخش فنی و مهندسی و سپس توسعه رشته های علوم انسانی را در نظر گرفته ایم به طریقی که با خواست خداوند متعال بتوانیم در پایان برنامه ۵ ساله در مقطع کارشناسی ۳% ، در مقطع کارشناسی ارشد ۵/۱ % و در مقطع دکتری ۵/۰% میزان توسعه آموزش عالی استان مرکزی را بخود اختصاص می دهیم.